ပုဂံပ်က္ျပီးေနာက္ ပုဂံမွ အသိပညာရွင္၊အတတ္ပညာရွင္မ်ားသည္
ပင္းယ၊စစ္ကိုင္း၊အင္း၀တြင္ စုရုံး မိႀကသည္။
မူလကိုးကြယ္ရင္းျဖစ္သည့္ ဗုဒၶဘာသာကိုကား ဆက္လက္ကိုးကြယ္ခဲ့ႀကသည္။ သုိ႔ေသာ္ မဟာ
ယာန၊ေထရ၀ါဒ၊ သီဟုိဠ္ေထရ၀ါဒဂုိဏ္းသစ္၊ ေတာေက်ာင္းဂုိဏ္း၊ပြဲေက်ာင္းဂုိဏ္းတို႔ ဂုိဏ္းကြဲအသီးသီး
ေပၚ ထြက္ခဲ့သည္။ ထိုဂိုဏ္းတို႔ကို ဂါမ၀ါသီဂုိဏ္းႏွင့္အရည၀ါသီဂုိဏ္းဟူ၍
ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားခြဲျခားႏိုင္သည္။ ပင္းယ၊ စစ္ကုိင္းေခတ္ ပညာသင္ႀကားေရးကို ဂါမ၀ါသီဂိုဏ္းတို႔က
တာ၀န္ယူခဲ့ႀကျပီး ေလာကုတၱရာပိုင္းအျပင္ အသက္ ေမြးမႈ အတတ္ပညာျဖစ္သည့္ လက္မႈပညာ၊ ေဗဒင္၊
ဓာတ္က်မ္း၊ ေဆးက်မ္း၊ ယႀတာက်မ္း၊ အႏွိပ္ က်မ္း၊ ေသနဂၤ ဗ်ဴဟာက်မ္း၊ ခဲလုံးပစ္နည္း၊ ပန္း၁၀-မ်ိဳး၊
လက္ေ၀ွ႕သတ္နည္း၊ တီးမႈတ္ကခုန္နည္းစေသာ - ေလာကီပညာရပ္မ်ား ကိုလည္း သင္ႀကားေပးသည္။
ပင္းယေခတ္တြင္ ဥဇနာခင္ႀကီး(သကၠရာဇ္ ၇၀၂)သည္
အရွင္သုဓမၼမဟာသာမိေထရ္ကုိ စကား ရံ ေက်ာင္းမ်ားအနက္
စကားေက်ာင္းမႀကီးျဖစ္သည့္ ဇမၺဳကေက်ာင္းကို လွဴဒါန္းခဲ့သည္။ ထိုမေထရ္သည္ တပည့္ ငါးရာေက်ာ္ကို စာေပပုိ႔ခ်ခဲ့ျပီး ထင္ရွားေသာဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ အျခားထင္ရွားေသာ ဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သည့္ ဆူးတြင္းပစ္ဆရာေတာ္ (သကၠရာဇ္ ၆၇၅-၇၃၅)သည္လည္း သဒၵသာရတၳဇာ လိနီက်မ္းကို
ေရးသားခဲ့သည္။ ဤပင္းယေခတ္၌ ရွမ္းမင္းမ်ားႀကီးစုိးေသာေခတ္ ျဖစ္ခဲ့ျပီး ၆၆-ႏွစ္ကာလမွ်
ႀကာခဲ့သည္။ ပင္းယ၊စစ္ကုိင္း၊ထီးျပိဳင္နန္းျပိဳင္မႈ နီးပါးကာလတိုင္ေအာင္ ထူးျခားမႈမရွိခဲ့ေပ၊
သကၠရာဇ္ ၇၀၄-တြင္-နန္း တက္ေသာ ျမင္စုိင္းငါးစီးရွင္၏ `တာ၀တႎသာ နတ္ရြာေလာ နတ္ရြာေလာ´အစခ်ီေသာ ကာခ်င္းႏွင့္ သကၠရာဇ္-၇၀၀-ေက်ာ္တြင္
ေပၚထြန္းေသာ စတုရဂၤဗလအမတ္ႀကီး၏ `ေျခဖ၀ါးေတာ္ -ေအာက္
ကၽြန္၏ေလွ်ာက္ျဖင့္´ အစခ်ီေသာ ရတုတို႔ႏွင့္အတူ ေက်ာက္စာအနည္းငယ္ကိုကား ေတြ႔ရ သည္။
အင္း၀ေခတ္သည္ ျမန္မာစာေပေလာက၏ တစ္ေခတ္ဆန္းေသာကာလ
ျဖစ္ခဲ့ျပီး စာေပအဟုန္ ျမင့္ မား လာသည္ႏွင့္အတူ ပုံသ႑ာန္အဆန္းအသစ္မ်ားတီထြင္လာႀကသည္။
ပ်ိဳ႕မ်ား အထူးထြန္းကား ခဲ့ျပီး ျမတ္စြာ ဘုရား၏ ျဖစ္ေတာ္စဥ္၊ ဘုရားေလာင္းအတၳဳပၸတၱိစေသာ
ဗုဒၶဘာသာ အေႀကာင္းအရာ မ်ားကို ေရးဖြဲ႔ႀကသည္။ ထိုေခတ္တြင္ ထင္ရွားခဲ့ေသာ အရွင္မဟာသီလ၀ံသ၏
တိေလာကဟု ဆုံးမစာကုိ ႀကည့္လ်င္ ဆရာေတာ္၏ ပညာေရးသေဘာထားအျမင္မ်ားကို ေတြ႔ႏိုင္သည္။ အရွင္မဟာရ႒သာရ၏
လက္သစ္ေတာင္တာဆုံးမစာ၊ သုစိပုဘာဆုံးမစာ၊ ဂမၻီရသာရဆုံးမစာ၊ ကုိးခန္းပ်ိဳ႕တို႔ကိုႀကည့္ျပန္ပါကလည္း
အရွင္၏ ပညာေရးအေတြးအေခၚ ပညာရွင္တစ္ဦးအျဖစ္ကို သိႏုိင္သည္။ အင္း၀ေခတ္တြင္ ထင္ရွားေသာ
ရွင္မဟာသီလ၀ံသႏွင့္ရွင္ဥတၱမေက်ာ္ တို႔သည္ နတ္မီးလင္းဆရာေတာ္ထံ ငယ္စဥ္က အတူပညာသင္ႀကား ခဲ့ႀကသူမ်ားျဖစ္သည္။
ေတာင္ငူေခတ္သည္ ဧခ်င္းႏွင့္ရတုမ်ား
ေပၚထြက္ခဲ့ျပီး ရတုေခတ္ဟု ပုိ၍တင္စားေခၚေ၀ၚႀကသည္။ ရွင္ေထြးနာဂသိန္ႏွင့္ရွင္သံခို ဆရာေတာ္ႏွစ္ပါးေပၚထြက္ခဲ့ျပီး
လူပုဂၢိဳလ္ပညာရွင္မ်ားျဖစ္သည့္ ေလွာ္ကား ၃၀၀၀ မႈး၊ မင္းေဇယ်နႏၱမိတ္၊ ျပည္န၀ေဒးႀကီးတို႔အျပင္
အမ်ိဳးသမီးစာဆိုျဖစ္သူ ရေ၀သွ်င္ေထြးကလည္း ထင္ရွား ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ နတ္သွ်င္ေနာင္သည္
ေတာင္ငူေခတ္ ရတုဘုရင္တစ္ဆူျဖစ္ခဲ့သည္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္၏ မွတ္တမ္းတင္ေလာက္ေသာ
ရဟန္းပုဂၢိဳလ္မ်ားမွ မဏိကု႑လ၀တၳဳကိုေရး -ေသာ ၀ရာဘိသဃၤနာထဆရာေတာ္သည္ အထူးထင္ရွားခဲ့သည္။
အျခားေသာ ပုဗၺာရုံဆရာေတာ္ ၊ ေတာင္ဖီလာဆရာ ေတာ္၊ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္စေသာ ဆရာေတာ္(၁၁)မ်ားလည္း
ထင္ရွား ႀကသည္။ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္ သည့္ ဦးကုလား၊၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာ၊ဦးေအာင္ႀကီးတို႔လည္း
ထင္ရွားႀကရာ ဦးကုလားသည္ မဟာရာဇ၀င္ႀကီး၊ ရာဇ၀င္လတ္ႏွင့္ရာဇ၀င္ခ်ဳပ္တို႔ကို ေရးသားခဲ့သည္။
အဖြဲ႔အႏြဲ႔ပုိင္းတြင္ ထင္ရွားေသာ ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာသည္ သူဇာပ်ိဳ႕၊မဏိကတ္ပ်ိဳ႕၊ေက်းဇူးေတာ္ပ်ိဳ႕၊
ကုမၼာဘယပ်ိဳ႕၊စႏၵပ်ံ ပ်ိဳ႕၊ယုိးဒယားသံေရာက္ပ်ိဳ႕၊မေနာ္ပ်ိဳ႕တို႔မွာ အထူး ထင္ရွားခဲ့သည္။
၀န္ႀကီးသည္ ဧခ်င္းမ်ားအျပင္ တ်ာခ်င္းမ်ားလည္းေရးဖြဲ႔ခဲ့သည္။ သူ၏ လယ္သမားဘြဲ႔၊ ထန္းသမားဘြဲ႔၊
ေလွသမားဘြဲ႔တို႔မွာ ျမန္မာစာေပ၏ စာေပသစ္တစ္ခုျဖစ္ေႀကာင္း သုေတသီတို႔က ခ်ီးက်ဴးခဲ့ႀက
သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရေသာ္ ပင္းယေခတ္မွေညာင္ရမ္းထိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပညာေရး ရည္မွန္း ခ်က္မွာ =
၁။အနႏၱငါးပါးကို ဦးထိပ္ထားရန္
၂။ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလုံးေစာင့္စည္းရန္
၃။ကုိယ္က်င့္စာရိတၱေကာင္း၍ လိမၼာေရးျခားရွိေစရန္
၄။ေခတ္ေပၚေလာကီပညာတတ္မ်ားျဖစ္ေစရန္ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ လက္ဦးဆရာ သည္ မိဘျဖစ္၏ဟူေသာ အယူအဆ၊ ေလ့လာသင္ယူနည္း၊ ဆရာဂုဏ္ပုဒ္ႏွင့္အဂၤါတို႔ကို ေဖၚထုတ္ခဲ့သည့္ အျပင္ သင္ႀကားမႈႏွင့္သုေတသနမိတ္ဖက္မႈကိုလည္း ျပဳခဲ့သည္။ တရားစာေပဘာသာရပ္မ်ားမွ သခ်ၤာ၊ ဓမၼသတ္၊ ရာဇ၀င္ဘာသာရပ္အထိ ထည့္သြင္းသင္ႀကားႀကသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။
မွတ္ခ်က္ = ဆရာဦးစုိးေက်ာ္သူ၏ပို႔ခ်ခ်က္ကို အဆင္ေျပသလိုျပန္လည္ေရးသားထားပါသည္။ တစ္စုံတစ္ရာ အမွားပါခဲ့ပါလ်င္ မိမိ၏ေပါ့ေလ်ာ့မႈေႀကာင့္သာျဖစ္သည္။
အရွင္က၀ိႏၵ(ေခ်ာင္းဆုံ)
No comments:
Post a Comment